warzywa i owoce

Czy wiesz, że warzywa i owoce, które są kupowane poza sezonem zawierają o wiele więcej nawozów sztucznych, pestycydów i środków przyspieszających porost i wzrost roślin? Niestety z reguły jest tak, że większość ludzi nie jest świadomych negatywnych skutków stałego przyjmowania produktów „wzbogaconych” o składniki tego typu.

Jak kupować (i kiedy) warzywa i owoce, by urozmaicić nasze zdrowe odżywianie? Dlaczego warto jest zwracać uwagę na żywność ekologiczną, wyprodukowaną w sposób tradycyjny i ekologiczny, zgodny z obowiązującymi standardami? Sprawdź kilka rad i wskazówek oraz poznaj wybrane warzywa i owoce sezonowe na nadchodzące miesiące.

zdrowe odżywianie

Warzywa i owoce sezonowe – zdrowa żywność na wyciągnięcie ręki

Warzywa i owoce są niezwykle ważne w naszej codziennej diecie (zarówno u dzieci jak i dorosłych). Jest to idealne źródło wszelakich witamin, minerałów oraz błonnika- składnika niezbędnego podczas pozbywania się zaparć.

Jednak trzeba pamiętać o tym, że warzywa i owoce sprzedawane w supermarketach- a może się tak zdarzyć, że również i na bazarkach, często pochodzą z upraw prowadzonych na masową skalę. Nie ma w tym nic złego, jednak w większości przypadków uprawy tego typu nie są prowadzone według ekologicznych standardów, a jedynie na masową skalę, przy wykorzystaniu wielu szkodliwych dla nas składników.

Oznacza to, że producent warzyw czy owoców zrobił wszystko, by zminimalizować koszt wytworzenia jego plonów, przy jednoczesnej maksymalizacji ilości wyhodowanych produktów. Warzywa i owoce tego typu najczęściej mogą zawierać duże ilości:

-regulatorów wzrostu,
-nawozów sztucznych,
-środków pleśniobójczych, chwastobójczych czy grzybobójczych,
-pestycydów (jest to ochrona przed szkodnikami, którą uważa się za toksyczną dla ludzi lub m.in. pszczół)
-przyspieszaczy porostu.

Zdecydowanie nie możemy w takim razie mówić, iż jest to żywność ekologiczna, czy chociażby zdrowa. Często warzywa i owoce z upraw przemysłowych skażone są też metalami ciężkimi. Nie mówi się o tym dużo, a jest to niezwykle istotny aspekt. Plantacje, które znajdują się np. przy autostradach czy drogach szybkiego ruchu, są niejako „skazane” na niebezpieczne zanieczyszczenia. Co gorsza, w większości przypadków żaden konsument nie jest w stanie tego sprawdzić. To samo tyczy się mini bazarków znajdujących się przy ruchliwych drogach.

 

Sanepid ostrzega: owoce sprzedawane przy ruchliwych ulicach mogą być skażone metalami ciężkimi i niebezpieczne dla zdrowia.

żywność ekologiczna

Jak jeść najmniej skażonych owoców i warzyw?

Istnieje kilka sposobów na to, aby wzbogacić zdrowe odżywianie Co możesz zrobić?

1. Kupuj warzywa i owoce w miesiącach ich naturalnego dojrzewania.
2.Zimą oraz wiosną warto korzystać z gotowych mrożonek (nie licząc warzyw całorocznych). Mrożenie (głębokie) zatrzymuje wszystkie właściwości odżywcze w owocu i warzywie.
3.Rezygnuj z nowalijek z niepewnego źródła, szczególnie takich, które są sprzedawane blisko ruchliwej drogi czy torów tramwajowych.
4. Pamiętaj, że importowane warzywa i owoce z ciepłych krajów musiały dostać sporą porcję chemii, by przetrwać długi czas podróży (np. do Polski.).

Jak widać, zdrowe odżywienie nie należy do najprostszych rzeczy, jednak zdecydowanie warto jest poświęcić nieco więcej swojego czasu i energii w znalezienie odpowiedniej opcji dla Ciebie i Twoich bliskich.

warzywa i owoce sezonowe

Sezonowe warzywa i owoce na maj i czerwiec

Jeśli chcesz ograniczyć znaczną ilość chemii w owocach oraz warzywach, które zjada Twoja rodzina, swoje zakupy rób na targu, ekobazarach, a w sytuacjach kryzysowych zapoznaj się z kalendarzem warzyw i owoców sezonowych, które można dostać od ręki w każdym markecie.

Pamiętaj, że w maju sezonowe jedynie są: rzodkiewka i szpinak

Czerwiec przynosi nam dużo więcej możliwości i propozycji. Sezonowe m.in. są:
-rzodkiewka
-cebula dymka
-kapusta biała i pekińska
-czosnek
-marchew
-pomidor
-fasolka szparagowa
-truskawki
-agrest
-brokuł
-kalarepa
-ogórek
-rabarbar
-ziemniaki
-poziomka
-borówka amerykańska
-porzeczka czarna i czerwona
-brzoskwinie
-wiśnie
-czereśnie
-kabaczek
-bakłażan

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *