witamina b12

Jeśli odczuwamy chroniczne bóle i zawroty głowy, często dopada nas osłabienie i zmienne nastroje, przyczyną tych dolegliwości może być niedobór witaminy B12. Mimo że wiele produktów spożywczych jest bogatych w tę witaminę, osoby stosujące diety niskokaloryczne, oparte na warzywach i owocach, mogą cierpieć na jej niedobór. Gdzie występuje witamina B12? Jakie są objawy niedoboru i czy można ją przedawkować?

Witamina B12 – za co jest odpowiedzialna?

Witamina B12 zwana jest także kobalaminą lub czerwoną witaminą. Podobnie jak inne witaminy z grupy B wpływa na zdrowie psychiczne, ale jest także niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego i pokarmowego.

Jak zapewnić sobie odpowiedni poziom witaminy B12 – dawkowanie

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia zalecają dziennie spożycie witaminy B12 na poziomie:

  • u dzieci – 0,9 μg/d (1-3 lata); 1,2 μg/d (4-6 lat); 1,8 (7-9 lat);

  • u starszych dzieci i młodzieży – od 1,8 do 2,4 μg/d

  • u dorosłych – 2,4 μg/d

  • u kobiet w ciąży – 2,6 μg/d

  • u kobiet karmiących – 2,8 μg/d

Istnieje kilka przypadków, kiedy organizm potrzebuje większej dawki witaminy B12. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku chorób jelit (Whippla, zespołu Zolingera-Ellisona), nieprawidłowościach we florze jelitowej, ale także przy zanikowym nieżycie błony śluzowej żołądka. Większe dawki witaminy B12 powinny przyjmować osoby, których organizm produkuje za dużo kwasu solnego oraz przy niedoborze czynnika Castle’a.

W czym jest witamina B12?

Mówi się, że na objawy niedoboru witaminy B12 cierpią głównie wegetarianie i weganie, czyli osoby, które stosują dietę opartą na warzywach i owocach. Wynika to z faktu, że witamina B12 jest najczęściej spotykana w produktach pochodzenia zwierzęcego. W takim razie, w czym jest witamina B12? Znajdziemy ją w mięsie, rybach, mleku, jajkach, serach i wędlinach. Najwięcej witaminy B12 w przeliczeniu na 100 g produktu jest w szczupaku, a także w nerkach i wątrobie (aż 20 µg). Nieco mniej znajduje się w takich rybach jak śledź, pstrąg, makrela oraz w mięsie króliczym (od 5 do 20 µg/100 g). Źródłem witaminy B12 są także makarony jajeczne, szybki, balerony, mleko oraz jego przetwory (śmietana, sery twarogowe, kefir, jogurt).

Objawy niedoboru witaminy B12

Najpowszechniejsze objawy niedoboru witaminy B12 to zaburzenia w układzie nerwowym, niedokrwistość złośliwa i megaloblastyczna, zmiany zwyrodnieniowe błony śluzowej żołądka, zakłócenia we wchłanianiu oraz hiperhomocysteinemia.

Jako że witamina B12 ma duży wpływ na funkcjonowanie układu krwiotwórczego, pokarmowego, nerwowego i na zdrowie psychiczne, poniżej znajdują się konkretne objawy przypisane do każdego z tych układów.

Zdrowie psychiczne – objawy:

  • zaburzenia poznawcze – od łagodnych po demencję

  • delikatne zaburzenia pamięci

  • częste zmiany zachowania, osobowości

  • stan nadmiernie podwyższonego nastroju

  • niepokój psychoruchowy

  • stany depresyjne

Układ nerwowy – objawy:

  • drgawki

  • słabszy wzrok

  • niestabilny chód

  • utrata zmysłu orientacji ułożenia części własnego ciała

  • uczucie kłucia w opuszkach palców i stóp

  • objaw Lhermitte’a – uczucie prądu przechodzącego wzdłuż kręgosłupa podczas pochylania głowy

  • mrowienie i drętwienie kończyn

Układ pokarmowy – objawy:

  • problemy z wypróżnianiem (zaparcia, biegunki)

  • nudności

  • spadek masy ciała

  • brak apetytu (szczególnie wstręt do potraw smażonych)

  • pieczenie języka

  • utrata smaku

Układ krwiotwórczy – objawy:

  • bóle głowy oraz zawroty

  • ogólne zmęczenie

  • owrzodzenia w kącikach ust

  • blada cera o odcieniu żółtym z ogniskami bielactwa

Zbyt duży poziom witaminy B12

Witamina B12 nie jest gromadzona w organizmie, ponieważ należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Oznacza to, że jest wydalana razem z potem i moczem. Mimo że bardzo trudno ją przedawkować, to gdy poziom witaminy B12 będzie zbyt wysoki, może dość do krótkotrwałej reakcji alergicznej.

Każdy z nas powinien dbać o zdrową, zbilansowaną dietę. Tylko w taki sposób możemy swojemu organizmowi dostarczyć wszystkich niezbędnych składników potrzebnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Mając na uwadze, jak istotna dla poszczególnych układów jest witamina B12, jeśli nie możemy jej dostarczać wraz z pożywieniem, warto wspomóc się witaminą B12 dostępną w formie suplementu diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *