zdrowa żywność

Ryż, czyli rodzaj węglowodanów złożonych je się ochoczo na całym świecie. Zdecydowanie jest to jeden z najczęściej wybieranych dodatków do dań. Ludzie cenią go za delikatny smak oraz za to, że świetnie pasuje niemal do każdego dania. Możemy go wykorzystywać zarówno w kuchni polskiej, azjatyckiej, śródziemnomorskiej, jak i indyjskiej. Dieta bezglutenowa, która staje się coraz bardzie popularna nie może obejść się bez tego składnika.

Na świecie istnieje wiele odmian ryżu. W większości jednak jest on świetnym źródłem wcześniej wspomnianych węglowodanów oraz magnezu, potasu, wapnia, witaminy E, witamin z grupy B czy błonnika. Zdecydowanie można uznać, że jest to zdrowa żywność, która dostarcza nam wiele cennych składników. Nie każda odmiana ryżu ma ich jednak tyle samo. Ryż, podobnie jak inne produkty zachowuje najwięcej dobroczynnych komponentów, jeśli nie jest zbytnio przetworzony. Jaki rodzaj wybrać? Sprawdź, jakie gatunki ryżu możesz dostać w Polsce i jak je odpowiednio ugotować.

zdrowa żywność ryż

Zdrowa żywność – ryż. Jaki wybrać?

Zasady zdrowego odżywiania mówią, aby zawsze wybierać ten nieprzetworzony. Jednak nie każdy lubi smak i konsystencję/formę takiego ryżu. W sklepach możemy natrafić na przeróżne jego odmiany. Czy wiesz, że w sumie na świecie jest ich ponad 20 tysięcy? Różnią się one wielkością, długością ziarna, lepkością, przeznaczeniem i czasem gotowania. Co możemy znaleźć na półkach sklepowych w Polsce?

Ryż biały, krótki i długi

Okazuje się, że jest to jeden z najczęściej wybieranych przez Polaków gatunków ryżu. Jest on poddawany procesowi polerowania, przez co niestety traci swoje cenne właściwości (minerały i witaminy). Ma również o wiele mniej błonnika, w porównaniu do innych gatunków i wysoki indeks glikemiczny (IG). Jednak nadal jest to lekkostrawna, zdrowa żywność. Taki ryż mogą jeść osoby z problemami trawiennymi, małe dzieci czy osoby starsze. Biały ryż gotuje się bardzo szybko, około 10-12 minut, w proporcjach 1:2.

dieta bezglutenowa

Ryż paraboiled

Czym różni się od „zwykłego”, białego ryżu? Przed wyłuskaniem traktuje się go wodą pod dużym ciśnieniem. Dzięki temu cenne składniki z łuski przenikają do ziarna. Jest to swego rodzaju pośrednik pomiędzy ryżem brązowym a białym. Warto pamiętać, aby nie płukać go przed gotowaniem, które jest bardzo szybkie (10 minut).

Ryż czerwony

Dieta bezglutenowa może składać się również z ryżu czerwonego, który nie jest już tak popularny jak poprzednicy. Jest to ryż pełnoziarnisty (razowy). Został on jedynie wyłuskany, a więc zachowuje cenne składniki. Taki rodzaj ryżu jest delikatnie słodki i ma orzechowy posmak. Jeśli chodzi o gotowanie, jest ono nieco dłuższe- 20 minut, plus 10 minut na parowanie. Proporcje do 1:2,5 (ryż-woda).

Ryż czarny

Zdrowa żywność nie musi być nudna i standardowa! Spróbuj czarnego ryżu, zwanego również ryżem fioletowym. Swój ciemny kolor zawdzięcza obecności antocyjanów, które wpływają zbawiennie na wzrok, wątrobę, układ krążenia. Okazuje się, że czarny ryż ma ma zdecydowanie więcej błonnika oraz witaminy E, niż biały.

Jeśli chodzi o gotowanie tej odmiany ryżu, jest ono nieco bardziej skomplikowane. Najpierw powinno się go płukać pod bieżącą wodą, a później zalać (na 1 szklankę ryżu, 2,5 szklanki wody). Ryżu, podobnie jak ziemniaków nie powinno się wrzucać do wrzącej wody. Samo gotowanie powinno zająć około 20 minut. Po tym czasie zawiń garnek w koc i poczekaj do 15 minut. Jeśli lubisz potrawy al dente, zdecydowanie musisz spróbować czarnego ryżu. Prawidłowo przyrządzony, wychodzi sypki i twardszy niż inne gatunki. Podobnie jak czerwony, ma orzechowy posmak. Pasuje świetnie zarówno do potraw słonych, jak i słodkich.

zdrowa żywność ryż czarny

Ryż brązowy krótki i długi

Ziarna ryżu pozbawia się jedynie łuski zewnętrznej (plewy). Dzięki temu ryż brązowy zachowuje cenne składniki odżywcze. Ma ich zdecydowanie więcej niż biały. Okazuje się również, że ma mniejszy indeks glikemiczny (porównując- biały ma IG=70, a brązowy IG=55). Brązowy ryż się nie klei i pasuje zarówno do słodkich potraw, jak i słonych. Czas gotowania jest nieco wydłużony, podobnie jak w przypadku odmiany czerwonej i czarnej (około 20 minut). Proporcje ryżu do wody to w tym przypadku również 1:2,5.

Brązowy basmati – ryż siewny indyjski

Ten rodzaj ryżu występuje w wersji białej oraz brązowej. Dla wielu ludzi zdrowa żywność kojarzy się z potrawami indyjskimi, do przyrządzenia których idealnie pasuje ten rodzaj ryżu. Jest on sypki i ma niezwykle delikatny smak. Jak go ugotować? Przez 10 minut bez przykrycia (aż ryż wchłonie wodę), później przez ok. 10 minut- parowanie pod przykryciem.

Zasady zdrowego odżywiania – czym się kierować przy wyborze ryżu?

Obecnie mamy dostęp do naprawdę wielu gatunków ryżu. Dlatego też przede wszystkim kieruj się jego przeznaczeniem. Warto jest się zastanowić co zamierzacie przygotować i do czego go wykorzystać. Odmiany ryżu o delikatnym, lekko słodkawym smaku sprawdzą się do dań słodkich. Jeśli chcesz przygotować sałatkę, wypróbuj ryż sypki, a jeśli chcesz przyrządzić domowe sushi- wybierz ten klejący.

Z punktu widzenia zdrowotnego i dietetycznego poleca się wybieranie ryżu ciemnego, zamiast białego. Jest to lepszy wybór, głównie ze względu na zawartość składników odżywczych. Pamiętaj, że zdrowa żywność, uprawiana w ekologiczny sposób to najlepszy wybór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *